اریسااریسا، تا این لحظه: 11 سال و 11 ماه و 13 روز سن داره

اریسا دختراریایی

چگونه به فرزندمان اعتماد به نفس بدهیم؟

1391/9/19 17:51
257 بازدید
اشتراک گذاری

چگونه به فرزندمان اعتماد به نفس بدهیم؟

روی یکی از صندلی های پارک بنشینید و به محوطه بازی کودکان دقت کنید. بچه ها را که در حال دویدن، پریدن یا بالا رفتن از اسباب بازی ها هستند، نگاه کنید. پیدا کردن بچه هایی که با جسارت بیشتری از وسایل بازی استفاده می کنید. اصلا کار سختی نیست. انگار قدمهایشان را محکم تر بر میدارند و از اینکه هرکدام از وسایل بازی جدید را حتی برای اولین بار امتحان کنند، ترسی ندارند، اما بچه هایی را هم می توانید ببینید که برای قدم برداشتن حتی در سطح صاف از پدر و مادرشان کمک می خواهند. این تفاوت بارز رفتار به عقیده روان شناسان به دلیل خصوصیتی به نام «اعتماد به نفس» است. تمام والدین برای برای افزایش و تقویت اعتماد به نفس فرزندشان تلاش می کنند. کودکی را تصور کنید که برای اولین بار تصمیم دارد از یک پارچ آب برای خودش آب بریزد. اولین واکنش پدر و مادرها معمولا این است:« عزیزم! حواست رو جمع کن آب رو نریزی.» اما به نظرتان این جمله چطور است؟ «باریکلا که خودت برای خودت آب می ریزی، عزیزم» در این مطلب روش هایی برای تقویت اعتماد به نفس کودک پیشنهاد شده است.

الگوی مثبتی برایش باشی:

حتماً شما هم چند بار در دوران نوجوانی چنین جمله هایی را به زبان آورده اید:«آرزو دارم این کار را انجام دهم، اما نمی توانم.» این جمله های منفی که ناشی از ناتوانی در انجام امور است، به رفتار والدین مرتبط است. کودکان دقیقا از رفتار پدران و مادران الگو برداری می کنند. پس اگر مشغول انجام کاری هستید و مستاصل هم شده اید، از این جمله استفاده نکنید:«رئیسم خواسته این فایل را روی سیستم پاورپوینت اجرا کنم اما اصلا نمی توانم تا آن موقع این کار را انجام دهم.»

با بیان چنین جمله هایی غیرمستقیم به فرزندتان نداشتن اعتماد به نفس را منتقل می کنید. حتی اگر قادر به انجام کاری نیستید، مثبت صحبت کنید: «رییسم خواسته این فایل را روی سیستم پاورپوینت اجرا کنم. هنوز نتوانسته ام ولی تمام تلاشم را انجام می دهم و مطمئناً به نتیجه دلخواهم می رسم. با یک برنامه ریزی صحیح حتماً می توانم انجامش دهم.» در تمام این مدت فرزند شما به گفته هایتان گوش می دهد و به اینکه با یک کار سخت چگونه برخورد می کنید، توجه دارد.

بگذارید ریسک کند:

به فرزندتان بیاموزسد حتی اگر نتیجه نهایی آنچه انتظارش را داشته، نباشد، اینکه را مورد علاقه خود را اتخاب و برای انجام آن تلاش کند، ارزشمند است.

به او حق انتخاب بدهید:

 

وقتی برای خرید لباس کودک می روید، به هماهنگ کردن رنگهای لباس های مختلف توجه می کنید اما ممکن است فرزندتان رنگ هایی را انتخاب کند که خیلی هم با هم جور نیستند و شما دوست ندارید لباسی با آن رنگ ها بپوشد.

اینکه کودک کودک شما چند رنگ ناهماهنگ را انتخاب کند، خیلی بهتر از این است که همیشه شما انتخاب کنید.

 



پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)